Мета: розширити знання учнів про партизанський рух в Україні,
героїв партизанського руху; розвивати образне мислення, артистичні здібності в
декламуванні поезій; виховувати патріотичні почуття, гуманізм, любов до України,
пошану до тих, хто боровся за батьківщину.
Ведучий 1. Своїми подвигами
прославили нашу Вітчизну різні покоління українського народу. На своїх плечах
винесли вони тягар найстрашнішої війни ХХ століття – Другої світової. У найтяжчий
час для нашої Батьківщини пішли на фронт тисячі солдат і матросів, до лав добровольців ставало багато юнаків, які
ледве закінчили школу. Але були й такі, хто в суворий воєнний час боровся з
ворогами в глибокому тилу, не жаліючи крові й самого життя.
Ведучий
2. 30 жовтня 2001 року
Указом Президента України « …на підтримку ініціативи ветеранів війни та з
метою всенародного вшанування подвигу партизанів і підпільників у період Другої
світової війни 1939–1945 років, увічнення їх пам’яті…» було встановлене
щорічне відзначення Дня партизанської слави 22 вересня.
Ведучий 1. Цей день збігається з початком героїчної підпільно-партизанської
боротьби з нацистськими загарбниками і є державним визнанням неоціненного
внеску народних месників у велику Перемогу над нацистськими загарбниками,
відновлення історичної справедливості щодо визнання масової участі українського
народу у визвольній боротьбі проти гітлерівської навали.
Ведучий 2. Цю війну називають всенародною. Безумовним підтвердженням
такого визначення є широкий розмах партизанського руху та героїзм
патріотів-підпільників, які зробили свій неоціненний внесок до перемоги над
фашизмом.
Ведучий 1. Упродовж перших днів війни ворогам вдалося захопити
значні території. На окупованих землях ворог будував системи всебічного
матеріально-технічного забезпечення своїх військ, намагався широко та якісно
використати захоплену радянську інфраструктуру та примусити населення до
покірної рабської праці. В умовах
тотального терору і нехтування ворогом елементарних прав людини, насамперед
права на життя, в Україні сформувався Рух Опору, який став грізною силою і перешкодою на шляху
здійснення фашистами жахливого плану поневолення народів.
Учень 1.
Війна назустріч молодому дню
Із
гуркотом, із брязкотом котилась,
Лавиною
металу і вогню
На нашу Землю й долю навалилась
Тремтять гармати, б’є на сполох дзвін.
Залізні круки вилітають з хмари.
Горить країна з чотирьох сторін
І на чужинців просить з неба кари
Синів, дочок благає: – захистіть!
Страждає в муках Україна мила.
І піднімається з глибин століть
Непоборима, нездолана сила.
Ведучий 2. Ураховуючи
нерівномірність розгортання партизанського руху, 11 листопада 1942 року
Державний Комітет Оборони прийняв спеціальну постанову “Про партизанський рух
на Україні”, у якій особлива увага зверталась на розвиток партизанського руху в
правобережних областях республіки, де проходили надзвичайно важливі залізничні
та шосейні шляхи, створення обласних оперативних груп, покращення організації
зв’язку, підготовку партизанських кадрів, матеріально-технічне забезпечення
партизан.
Ведучий 1. На виконання цієї
постанови партизанський загін під командуванням О.Сабурова восени 1942 р.
здійснив рейд з Брянських лісів на Правобережну Україну. Відстань у кількасот
кілометрів партизани подолали протягом місяця, форсувавши при цьому Десну,
Дніпро і Прип’ять. Тільки в дні рейду загін О.Сабурова розгромив фашистські
гарнізони в 6 райцентрах, зруйнував 29 залізничних і шосейних мостів, провів
роз’яснювальну роботу серед населення, внаслідок чого чисельність з’єднання
наприкінці рейду зросла. Згодом сабуровці спільно з партизанами загону С.
Ковпака, загонами з Житомирської і Рівненської областей та білоруськими
партизанами утворили в Поліссі вільний від фашистів край, який охоплював 14
районів з населенням 200 тис. чоловік.
Ведучий 2. Нищівними були удари по
комунікаціях ворога, захоплення і ліквідація складів і баз із боєприпасами і
озброєнням, нещадним винищення ворожих гарнізонів, ефективним пошкодження і
знищення зв’язку між частинами німецької армії. Важливою була розвідувальна
діяльність партизанських формувань і підпільних організацій, наслідком якої
ставало знищення об’єктів військового призначення. За
масштабами, політичними і військовими результатами всенародна боротьба в тилу
ворога стала важливим військово-політичним фактором у розгромі фашизму.
Ведучий 1. Народну війну в тилу
німецько-фашистських військ вели повсюдно: у містах і селах, на залізничних
вузлах і станціях, на річках, у лісових і степових районах України. Широкі верстви населення
брали участь у зриві економічних, політичних та військових планів і заходів нацистських загарбників. Опір
здійснювався на всій окупованій території. У битву з гітлерівськими окупантами
внесли вагому лепту одеські партизани й підпільники. Усі 907 днів під ігом
фашистів вони не припиняли героїчної боротьби. В лиху годину одеситів завжди
виручали катакомби, що утворилися під час видобутку черепашника. Тут, у
великому, недоступному для ворога підземному лабіринті, базувалися об’єднані в
партизанські загони народні месники, тут були зосереджені основні сили
радянського підпілля. Багато місяців патріоти провели в катакомбах, стійко
витримуючи всі труднощі, відчайдушно борючись із ненависним ворогом.
Ведучий 2. Ні жорстоким кривавим терором, ні підступною пропагандою окупантам так і не вдалося
погасити полум’я підпільно-партизанської боротьби. Перемоги воїнів Червоної Армії
були нерозривно пов’язані з героїзмом партизанів і підпільників. Це були нескорені, сильні духом люди великого
патріотизму і чистої совісті.
Учень 2.
Йшли
селом, йшли селом партизани,
По землі українській, невільній землі.
І у кожного зброя була за плечами,
І у кожного смуток і біль на чолі.
По землі українській, невільній землі.
І у кожного зброя була за плечами,
І у кожного смуток і біль на чолі.
Їм
сумно за всю Україну,
За ту спалену хату, за зрубаний сад,
За ту пісню, що чув ти колись, солов’їну,
Але їм вже не було дороги назад.
За ту спалену хату, за зрубаний сад,
За ту пісню, що чув ти колись, солов’їну,
Але їм вже не було дороги назад.
І
не всі повернулись із бою додому,
І не всіх дочекалася рідна сім’я.
Пам’ятайте ж ви їх, пам’ятайте такими,
Пам’ятай же ти їх, українська земля.
І не всіх дочекалася рідна сім’я.
Пам’ятайте ж ви їх, пам’ятайте такими,
Пам’ятай же ти їх, українська земля.
Ведучий 1. У 1943 році партизани
контролювали лісові райони Північно-Східної України, завдаючи значних втрат
тиловим німецьким підрозділам, адміністрації та інфраструктурі цих районів. З
наближенням Червоної армії восени 1943 року
партизанський рух в Україні пожвавився.
У травні-жовтні 1943 року загін Сидора Ковпака здійснив
відомий рейд в Україні з Путивля через Волинь у Карпати з наміром «перерізати
шляхи відступу фашистам», коли почалися бої за Дніпро. Рейд Ковпака мав
психологічне значення, бо остаточно показав людям, що нацисти не всесильні.
Ведучий 2. Пам'ять про війну, її
сувора правда залишаються з нами як найбільший за силою духу приклад мужності,
патріотизму, важкої ратної праці і вічної скорботи за тими, хто поклав на
вівтар Перемоги найдорожче — життя.
Героїчні подвиги українських партизанів у пам’яті народу житимуть вічно. Сьогодні ми низько схиляємо голови перед світлою пам’яттю тих, хто, нехтуючи смерть, зупинив фашистську навалу ціною власного життя.
Героїчні подвиги українських партизанів у пам’яті народу житимуть вічно. Сьогодні ми низько схиляємо голови перед світлою пам’яттю тих, хто, нехтуючи смерть, зупинив фашистську навалу ціною власного життя.
Оголошується хвилина мовчання
Учень 3.
Білий сніг покрив криваву січу…
Сколихнув тривожну тишу крук...
Тут усі, хто ворогу назустріч
Не підняв над головою рук.
Впав і я тут на безкраї доли
У землі і сонця на виду.
Впав тому, що рідний край ніколи
Не хотів оддати на біду.
Син землі… землею знову стану
За всіма законами буття.
Я здобув найбільшу в світі шану –
Врятував нащадкові життя.
Я не прагнув слави світової,
Встав, як сотні тисяч, на заброд.
Впав я безіменним у двобої,
Буду жити в імені НАРОД.
Ведучий 1. Пам’ять… Вона нетлінна й вічна. Вона дивиться на нас зі
старих фронтових фотографій, тих речей, які зберігають колишні партизани, і не
дає потьмяніти жодній героїчній сторінці перемоги над фашизмом. А ми, молоде
покоління, про їхні бойові подвиги, їхнє героїчне життя можемо дізнатися
сьогодні тільки з їхніх розповідей, кінофільмів, творів художньої літератури. Наш
обов’язок – згадувати про них не тільки в
свята, а кожного дня пам’ятати про тих, хто кував цю перемогу, хто загинув у
цій страшній війні.
Нехай День партизанської слави передається з покоління в
покоління і надалі, нехай зберігає в наших серцях
такі поняття, як Батьківщина, честь, обов’язок і пам’ять.
Додаток
Відео
Партизанський рух
Его звали ДЕД
Документальный фильм-размышление о Сидоре Артемьевиче Ковпаке
Его звали ДЕД
Документальный фильм-размышление о Сидоре Артемьевиче Ковпаке
Мальчишку звали капитаном.
Фильм о герое Одессы, подпольщике Яше Гордиенко. Яков Гордиенко был связным в партизанском отряде Владимира Молодцова-Бадаева, который действовал на территории Одессы в дни оккупации.
Мальчишку звали капитаном.
Фильм о герое Одессы, подпольщике Яше Гордиенко. Яков Гордиенко был связным в партизанском отряде Владимира Молодцова-Бадаева, который действовал на территории Одессы в дни оккупации.
Використані джерела:
Використані джерела:
1. Кращі осінні свята /Упоряд. О.В. Гноінська - Веста: Вид-во «Ранок» 2008.– 176с. – (Святкова
година).
2. Позакласні заходи .– Тернопіль: Мандрівець,
2008. – 160с.
3. Ніхто не забутий. На попіл ніхто не згорів… // Позакласний
час. – 2011. – № 8. – с. 12–16
Немає коментарів:
Дописати коментар